חיסכון בקופות גמל וקרנות פנסיה – הקדמה

היום אנו עורכים השוואה חשובה בין 2 ממכשירי החיסכון הנפוצים והפופולאריים בישראל: קופות גמל וקרנות פנסיה. מה כל אחד נותן לנו ומהם ההבדלים ביניהם? והעיקר – דרך מי מהם כדאי לחסוך כסף לפרישה?

קופת גמל – מהי?

קופת גמל היא מכשיר חיסכון-פנסיוני שנועד להבטיח לנו ביטחון כלכלי מהרגע שנצא לפנסיה. כמו כן, זהו אחד ממכשירי החיסכון לפרישה הפופולאריים בישראל אשר מהווה שוק גדול המוערך בכ- 400 מיליארד שקלים. החל מ- 2008 קופות גמל הן קופות “משלמות קצבה” שזה אומר כי ניתן למשוך מהן כספים כקצבאות פנסיוניות בלבד. לפני כן, ניתן היה למשוך אותם באופן הוני מלא וללא תשלומי עמלות ומס בעת המשיכה.

כל מי שחוסכים באמצעות קופות גמל עושים זאת משתי סיבות: הראשונה – לבנות לעצמם רשת ביטחון כלכלית בפרישה. השנייה – הם חייבים להפריש כסף אל חיסכון פנסיוני כלשהו מתוקף ‘חוק פנסיה חובה’. ומה אומר החוק? שכל עובד מגיל 21 ועובדת מגיל 20 חייבים לבצע הפקדה פנסיונית בשיעור של 6% מגובה שכרם בעוד המעסיק שלהם מפריש עבורם עוד 12.5% אשר מורכבים מ- 6.5% ‘הפרשת מעסיק’ ו- 6.5% ‘מרכיב פיצויים’.

בנוסף, ישנה קביעה משנת 2017 המחייבת עצמאיים לבצע הפרשות פנסיוניות:

  • עד 4.45% מהכנסתם במידה שהם משתכרים עד 63,306 ₪ בשנה (שהם מחצית מן השכר השנתי הממוצע במשק).
  • עד 12.55% מהכנסתם במידה שהם משתכרים בין 63,307 ₪ ל- 126,612 ₪ (שהם השכר השנתי הממוצע במשק).

קרן פנסיה – מהי?

קרן פנסיה, בדומה לקופת גמל, היא מכשיר חיסכון-פנסיוני שמטרתו היא להבטיח לנו יציבות פיננסית בפנסיה. כמו כן, גם היא מתקשרת אל חוק ‘פנסיה חובה’ אשר מחייב עובדות מגיל 20 ועובדים מגיל 21 לבצע הפקדות פנסיוניות של 6% מגובה שכרם ועצמאיים (החל מ- 2017) של 4.45% מגובה הכנסתם (כאמור – במידה שהם משתכרים עד 63,306 ₪) או 12.55% מגובה הכנסתם (כאמור – במידה שהם משתכרים בין 63-307 ₪ ל – 126,612 ₪. בשנה).

מעבר לכך, בקרנות פנסיה קיימים ‘מרכיבים ביטוחיים’ אשר נועדו לספק כיסויים עבור מקרים של אובדן כושר עבודה, נכות ומוות (חלילה).

אז מהם ההבדלים בין קופת גמל לקרן פנסיה? איך נדע דרך איפה כדאי לחסוך?

כדי לעמוד על ההבדלים שבין קופת גמל לקרן פנסיה, בחרנו להתמקד בשלושה היבטים מרכזיים: עלות דמי ניהול, מרכיב ביטוחי ו- אופן ניהול החיסכון.

דמי ניהול

דמי הניהול בקופות גמל הם 1.05% במקסימום על הצבירה ו- 4% במקסימום על הפקדות. בקרנות פנסיה, דמי הניהול הם 0.5% במקסימום על הצבירה ו- 6% במקסימום על הפקדות. על פי רוב, דמי הניהול המוצעים בפועל בקופות הגמל הם בסביבות 0.56% על צבירה ו- 0.32% על ההפקדות. בקרנות הפנסיה, דמי הניהול המוצעים בפועל הם בסביבות ה- 0.23% על הצבירה ו- 2.32% על ההפקדות. שורה תחתונה – קיים פער בדמי הניהול הנוטה, על פניו, לטובת קופות הגמל. אך מכיוון שדמי הניהול על הצבירה כדאיים יותר בקרנות הפנסיה הן נחשבות עדיפות יותר בהיבט דמי הניהול בטווח הארוך.

מרכיב ביטוחי

‘מרכיב ביטוחי’ בהקשר חסכונות פנסיוניים הוא פוליסה למקרים של אובדן כושר עבודה, נכות או פטירה. בקופות גמל אין אותו, מה שאומר כי הן מהוות קופות “חיסכון נטו” – ללא הפרשות לפוליסה. בקרנות הפנסיה, לעומת זאת, קיים ‘מרכיב ביטוחי’ כזה, מה שאומר כי חלק מסוים בחיסכון מופרש לטובת הפוליסה.

שורה תחתונה – זה טוב שקיים ‘מרכיב ביטוחי’ בקרן פנסיה כיוון שהוא מספק שכבת הגנה נוספת מעבר לחיסכון פנסיוני. ה-Down Side, כמובן, הוא שבמקום ליהנות מ”חיסכון נטו” כמו בקופות גמל, צריך להפריש כסף גם לטובת הפוליסה. מצד שני, ניתן להוסיף ‘מרכיב ביטוחי’ גם לקופות גמל, אך הוא צריך להירכש באופן נפרד ועלותו תהיה גבוהה יותר מאשר זו של ‘המרכיב הביטוחי’ בקרן הפנסיה.

אופן ניהול החיסכון

קופות גמל וקרנות פנסיה מנוהלות שתיהן דרך גופים פיננסיים ממוסדים: סוכנויות ביטוח ובתי השקעות מובילים (כמו אלטשולר שחם, מיטב דש, הלמן-אלדובי, אקסלנס ונוספים).

עם זאת, בקופות גמל קיימת אופציית ניהול אשר אינה קיימת בקרנות הפנסיה: קופת גמל בניהול אישי (Individual Retirement Account או בקיצור IRA). קופת גמל בניהול אישי זו אופציה לנהל עצמאית את החיסכון הפנסיוני. ומה זה אומר? זה אומר מאפשר להשקיע עצמאית במניות, קרנות סל, קרנות נאמנות ועוד רק במדינות עם דירוג אשראי הזהה לישראל או במדינות OECD  כמו בריטניה, גרמניה, צרפת וארצות הברית ובלא יותר מ- 10% חשיפה לני”ע של מנפיק בודד. היתרונות הגדולים הם דמי ניהול אטרקטיביים (מדובר בממוצע של עשירית האחוז) והיכולת לנהל ולקבוע לבד את אופי תמהיל החיסכון ולהגיב במיידיות לתמורות ושינויים בשווקים. עם זאת, זה מצריך למידה והתעמקות בנושא ניהול פיננסי והשקעות.

מילות סיכום

קופות גמל וקרנות פנסיה הן דרך להבטיח ביטחון כלכלי לעת פרישה. כמו כן, שתיהן מנוהלות באופן מקצועי על ידי גופים פיננסיים מובילים. עם זאת, הן עדיין נבדלות בהיבט מהותי מרכזי: קופות גמל משמשות ל”חיסכון נטו” בעוד בקרנות פנסיה קיים ‘מרכיב ביטוחי’. מבחינה זו, קופות גמל יכולות להתאים לאנשים צעירים ובעלי הכנסה גבוהה אשר רוצים להוסיף ולהגדיל את החיסכון הפנסיוני שלהם. לעומת זאת, קרנות פנסיה “יושבות בול” על אנשים שמרניים וסולידיים יותר כמו זוגות נשואים, בעלי משפחות ומבוגרים שחשוב להם לקבל יותר מן החיסכון הפנסיוני. אם יש לכם שאלות בנושא קופות גמל וקרנות פנסיה, אתם מוזמנים להשאיר כאן פרטים ומתכנן/ת פיננסים מנוסים מטעמנו ישמחו לחזור אליכם בהקדם ולסייע!

*אין במאמר זה, בחלקו או במלואו, כל הבטחה להשגת תשואות מהשקעות ואין האמור מהווה יעוץ מקצועי להשקיע בתחום כזה או אחר


להשוואה, בדיקה וניתוח בין בתי ההשקעות

השאירו פרטים ומומחה מטעמינו יחזור אליכם בהקדם

    * אין במאמר זה, בחלקו או במלואו, כל הבטחה להשגת תשואות מהשקעות ואין האמור בו מהווה ייעוץ מקצועי לבצע השקעות בתחום כזה או אחר.

    בוקר כלכלי 21.12.23: וול-סטריט ננעלה בירידות לאחר רצף עליות, במזרח נרשמת מגמה מעורבת, הנפט נחלש, הביטקוין התחזק ביממה האחרונה והבורסה בת”א תנסה לסגור שבוע מסחר חיובי
    • רוני מור
    • 6 דק’ קריאה
    • לפני 9 חודשים

    בוקר כלכלי 21.12.23: וול-סטריט ננעלה בירידות לאחר רצף עליות, במזרח נרשמת מגמה מעורבת, הנפט נחלש, הביטקוין התחזק ביממה האחרונה והבורסה בת”א תנסה לסגור שבוע מסחר חיובי בוקר כלכלי 21.12.23: וול-סטריט ננעלה בירידות לאחר רצף עליות, במזרח נרשמת מגמה מעורבת, הנפט נחלש, הביטקוין התחזק ביממה האחרונה והבורסה בת”א תנסה לסגור שבוע מסחר חיובי

    ארצות הברית המסחר בארה"ב יתחדש אחר הצהריים והחוזים מצביעים על פתיחה חיובית של עד 0.45%. אתמול, וול-סטריט ננעלה במגמה שלילית:

    • לפני 9 חודשים
    • 6 דק’ קריאה

    ארצות הברית המסחר בארה"ב יתחדש אחר הצהריים והחוזים מצביעים על פתיחה חיובית של עד 0.45%. אתמול, וול-סטריט ננעלה במגמה שלילית:

    ?תיק השקעות מנוהל – למה חשוב להשוות ביצועים ואיך משווים בין תיקים מנוהלים
    • רוני מור
    • 9 דק’ קריאה
    • לפני 9 חודשים

    ?תיק השקעות מנוהל – למה חשוב להשוות ביצועים ואיך משווים בין תיקים מנוהלים ?תיק השקעות מנוהל – למה חשוב להשוות ביצועים ואיך משווים בין תיקים מנוהלים

    "פרסומת" כתבה : רנוי מור שושן תיק השקעות מנוהל הוא אחת הדרכים השכיחות להשקיע את ההון הפנוי ולהגדילו לאורך זמן.

    • לפני 9 חודשים
    • 9 דק’ קריאה

    "פרסומת" כתבה : רנוי מור שושן תיק השקעות מנוהל הוא אחת הדרכים השכיחות להשקיע את ההון הפנוי ולהגדילו לאורך זמן.

    תיק השקעות מנוהל – למה חשוב להשוות ביצועים ואיך משווים בין תיקים מנוהלים 2024
    • אור שושן
    • 9 דק’ קריאה
    • לפני 9 חודשים

    תיק השקעות מנוהל – למה חשוב להשוות ביצועים ואיך משווים בין תיקים מנוהלים 2024 תיק השקעות מנוהל – למה חשוב להשוות ביצועים ואיך משווים בין תיקים מנוהלים 2024

    "פרסומת" תיק השקעות מנוהל הוא אחת הדרכים השכיחות להשקיע את ההון הפנוי ולהגדילו לאורך זמן. איכות הניהול עשויה להשפיע על

    • לפני 9 חודשים
    • 9 דק’ קריאה

    "פרסומת" תיק השקעות מנוהל הוא אחת הדרכים השכיחות להשקיע את ההון הפנוי ולהגדילו לאורך זמן. איכות הניהול עשויה להשפיע על

    בוקר כלכלי 20.12.23: וול-סטריט בשיא מתחילת השנה, עליות באסיה ובאירופה, הנפט מטפס, המתכות היקרות עולות, הביטקוין נחלש והבורסה בת”א תיפתח הבוקר ותנסה להמשיך ליום שלישי של עליות שערים
    • אור שושן
    • 7 דק’ קריאה
    • לפני 9 חודשים

    בוקר כלכלי 20.12.23: וול-סטריט בשיא מתחילת השנה, עליות באסיה ובאירופה, הנפט מטפס, המתכות היקרות עולות, הביטקוין נחלש והבורסה בת”א תיפתח הבוקר ותנסה להמשיך ליום שלישי של עליות שערים בוקר כלכלי 20.12.23: וול-סטריט בשיא מתחילת השנה, עליות באסיה ובאירופה, הנפט מטפס, המתכות היקרות עולות, הביטקוין נחלש והבורסה בת”א תיפתח הבוקר ותנסה להמשיך ליום שלישי של עליות שערים

    ארצות הברית המסחר בארה"ב יפתח בהמשך היום והחוזים מאותתים על פתיחה יציבה עם נטייה לעליות שערים. אתמול, וול-סטריט ננעלה במגמה

    • לפני 9 חודשים
    • 7 דק’ קריאה

    ארצות הברית המסחר בארה"ב יפתח בהמשך היום והחוזים מאותתים על פתיחה יציבה עם נטייה לעליות שערים. אתמול, וול-סטריט ננעלה במגמה