צמיחה ויראלית ומציאות מאתגרת האם Roblox מפצחת את הנוסחה להצלחה ארוכת טווח?
siteguru
•
9 דק’ קריאה
•
לפני 19 שעה
חברת Roblox (NYSE: RBLX) פרסמה ב-31 ביולי 2025 את דוחותיה הכספיים לרבעון השני של השנה, והציגה תמונה מורכבת של צמיחה אקספוננציאלית לצד אתגרים תפעוליים מתמשכים. התוצאות, שעקפו את תחזיות האנליסטים בשורת ההכנסות וההזמנות, הובילו את החברה להעלות באופן דרמטי את התחזית השנתית שלה, אך בו בזמן חשפו הפסד נקי שהעמיק והצביעו על הפער בין תזרים המזומנים החיובי לבין הרווחיות החשבונאית. הנתונים חושפים כיצד הצלחה ויראלית של חוויות בודדות, כמו המשחק “Grow a Garden”, דוחפת את הפלטפורמה כולה קדימה, אך גם מדגישה את התלות המתמשכת במודל עסקי שבו ההכנסות נפרסות על פני תקופה ארוכה, בעוד ההוצאות מוכרות באופן מיידי. הדינמיקה הזו מעלה שאלות מהותיות לגבי יכולתה של החברה לתרגם את הפופולריות העצומה שלה לרווחיות בת-קיימא בטווח הארוך.
פירוט התוצאות הכספיות זינוק בהזמנות, אך ההפסד הנקי מעמיק
ברבעון השני של 2025, Roblox הדגימה עוצמה מרשימה במדדי המעורבות וההכנסות. ההזמנות (Bookings), המדד המרכזי המייצג את סך הכספים שהוציאו המשתמשים על המטבע הווירטואלי Robux, זינקו ב-51% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד והסתכמו ב-1.437 מיליארד דולר. במקביל, ההכנסות החשבונאיות (Revenue) עלו ב-21% והגיעו ל-1.080 מיליארד דולר. הפער בין שני הנתונים נובע ממודל ההכרה בהכנסות של החברה, שלפיו רוב ההכנסות ממכירת Robux נדחות ומוכרות על פני “אורך החיים הממוצע של משתמש משלם”, שעמד ברבעון זה על 27 חודשים.
הצמיחה המרשימה נתמכה בגידול חד במספר המשתמשים הפעילים היומיים (DAUs), שטיפס ב-41% ל-111.8 מיליון איש. מדד המעורבות, “שעות משחק” (Hours Engaged), רשם עלייה חדה עוד יותר של 58% והסתכם ב-27.4 מיליארד שעות ברבעון. גם בסיס המשתמשים המשלמים התרחב, כאשר מספר המשלמים הייחודיים החודשי (MUPs) הגיע לשיא חדש של 23.4 מיליון, עלייה של 42%.
למרות הנתונים החיוביים בשורות העליונות, בשורה התחתונה התמונה הייתה פחות מעודדת. החברה דיווחה על הפסד נקי מאוחד של 279.8 מיליון דולר, העמקה לעומת הפסד של 207.2 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. מדד ה-EBITDA המתואם, המנטרל הוצאות מסוימות, עמד על 18.4 מיליון דולר בלבד, ירידה משמעותית מ-66.5 מיליון דולר בתקופה המקבילה. עם זאת, תזרים המזומנים מפעילות שוטפת גדל ב-32% ל-199.3 מיליון דולר, ותזרים המזומנים החופשי (Free Cash Flow) זינק ב-58% ל-176.7 מיליון דולר, מה שמדגיש את יכולתה של החברה לייצר מזומנים גם בתקופות של הפסדים חשבונאיים.
מנועי הצמיחה: דמוגרפיה מתבגרת קהילת מפתחים משגשגת
ההצלחה של Roblox ברבעון האחרון אינה מקרית, אלא תוצאה של אסטרטגיה ממוקדת בכמה חזיתות. גורם מרכזי הוא ההצלחה הוויראלית של חוויות ספציפיות, כפי שהודגם על ידי המשחק “Grow a Garden”. המשחק, שהושק בסוף מרץ 2025, הפך תוך חודש לחוויה המובילה בפלטפורמה מבחינת הוצאות, ושבר שיאי עולם במספר השחקנים המחוברים במקביל. אולם, החברה מדגישה כי ההצלחה אינה נשענת רק על להיט אחד. נתוניה מראים כי יותר מ-75% מהמשתמשים של “Grow a Garden” שיחקו בחוויה נוספת אחת לפחות באותו יום, מה שמצביע על חוזקה של המערכת האקולוגית כולה.
מנוע צמיחה נוסף הוא השינוי הדמוגרפי בפלטפורמה. קהל המשתמשים בגיל 13 ומעלה (“130”) צומח בקצב מהיר יותר מהקהל הצעיר, עם עלייה של 54% במספר המשתמשים הפעילים היומיים וזינוק של 72% בזמן המעורבות. קבוצת גיל זו מהווה כעת 64% מסך המשתמשים הפעילים ו-66% מסך שעות המשחק, נתון המעיד על התבגרות הפלטפורמה ועל הפוטנציאל להרחיב את היצע התוכן לז’אנרים מגוונים יותר. ההתרחבות הבינלאומית ממשיכה להיות קטר צמיחה משמעותי, כאשר ההזמנות מחוץ לארצות הברית וקנדה גדלו ב-63%.
קהילת המפתחים, שהיא לב הפלטפורמה, ממשיכה לשגשג. תשלומי עמלות למפתחים (Developer Exchange Fees) גדלו ב-52% והגיעו ל-316.4 מיליון דולר ברבעון. החברה השיקה לאחרונה תוכנית תגמולים חדשה, “Creator Rewards”, שמטרתה להרחיב את ההזדמנויות הכלכליות למפתחים ולתגמל אותם ישירות על הגברת מעורבות המשתמשים בפלטפורמה.
תחזית אופטימית לעתיד ושינויים בהנהלה
בעקבות התוצאות החזקות, Roblox העלתה באופן משמעותי את התחזית השנתית שלה. החברה צופה כעת שההזמנות לשנת 2025 יגיעו לטווח של 5.87-5.97 מיליארד דולר, המייצג צמיחה שנתית של 34%-37%. זוהי קפיצה דרמטית מהתחזית המקורית, שעמדה על צמיחה של 19%-21%. גם תחזית תזרים המזומנים החופשי עודכנה כלפי מעלה, וכעת עומדת על 1.025-1.085 מיליארד דולר לשנה כולה.
לרבעון השלישי של 2025, החברה צופה הזמנות בטווח של 1.59-1.64 מיליארד דולר והכנסות של 1.11-1.16 מיליארד דולר. עם זאת, החברה צופה שההפסד הנקי ימשיך להיות משמעותי, בין 366 ל-396 מיליון דולר ברבעון השלישי, מה שמדגיש את פערי התזמון בין ההכרה בהוצאות להכרה בהכנסות.
לצד החדשות הפיננסיות, החברה הודיעה על שינוי בהנהלה הבכירה: מנהל המוצר הראשי, מנואל ברונשטיין, הודיע על כוונתו להתפטר מתפקידו החל מה-30 בספטמבר 2025. הוא ימשיך לשמש כיועץ לחברה עד אפריל 2026 כדי להבטיח מעבר חלק.
מבט קדימה בין צמיחה לרווחיות
הדוחות האחרונים של Roblox מציגים חברה שנמצאת בנקודת מפנה קריטית. מצד אחד, היא מוכיחה יכולת מרשימה להצמיח את בסיס המשתמשים, להגביר את המעורבות, ולייצר תזרים מזומנים חיובי וחזק. מצד שני, מודל ההכרה בהכנסות וההשקעות הגבוהות בפיתוח ובקהילת המפתחים ממשיכים להכביד על השורה התחתונה ומובילים להפסדים חשבונאיים גדלים. לדברי המנכ”ל דייוויד בזוקי, האסטרטגיה הנוכחית מתמקדת בהשקעה מחושבת בכל תחומי העלות המרכזיים כדי להניע חדשנות וצמיחה, תוך שמירה על שולי רווח בריאים בטווח הארוך. השאלה הגדולה שנותרה פתוחה היא מתי, ואם בכלל, הצמיחה הוויראלית והמעורבות הגבוהה יתורגמו לרווחיות יציבה שתספק למשקיעים את הביטחון שהם מחפשים.
להשוואה, בדיקה וניתוח בין בתי ההשקעות
השאירו פרטים ומומחה מטעמינו יחזור אליכם בהקדם
* אין במאמר זה, בחלקו או במלואו, כל הבטחה להשגת תשואות מהשקעות ואין האמור בו מהווה ייעוץ מקצועי לבצע השקעות בתחום כזה או אחר.