רנו מדווחת על הפסד עתק של 9.5 מיליארד אירו – המשקיעים לא נשארים אדישים
siteguru
•
7 דק’ קריאה
•
לפני 9 שעה
שינוי חשבונאי משנה את מאזן החברה
יצרנית הרכב הצרפתית רנו הודיעה לאחרונה על רישום הפסד חשבונאי חריג בגובה 9.5 מיליארד אירו, הנובע כולו משינוי בשיטת הדיווח של השקעתה האסטרטגית בניסאן. החברה מחזיקה ב-35.7% ממניות ניסאן, ועד כה רישמה את שווי האחזקה לפי שיטת השווי המאזני. כעת, בעקבות עדכון חשבונאי, היא תחשב את ההחזקה כנכס פיננסי – מה שמוביל למחיקת ערך בשווי הנוכחי של המניה.
ההפסד לא כרוך בפגיעה בתזרים המזומנים או בפעילות השוטפת של רנו, אך הוא משפיע על ההון העצמי ויכול לגרור ירידת אמון מצד המשקיעים, במיוחד כאלה שמייחסים חשיבות ליציבות מאזנית ולשורת הרווח הנקי.
רקע פיננסי מעודכן
למרות ההפסד החשבונאי, הדוחות הכספיים של רנו לשנת 2024 מציגים תמונה תפעולית חזקה. הכנסות החברה הסתכמו ב-56.2 מיליארד אירו – עלייה של 7.4% ביחס לשנה הקודמת, בעיקר בזכות גידול במכירות רכבים חשמליים ומסחריים. הרווח התפעולי זינק ל-4.3 מיליארד אירו, המהווים 7.6% מההכנסות – שיא היסטורי עבור החברה.
גם הרווח המזומני (Free Cash Flow) היה גבוה מהצפוי והסתכם בכ-2.9 מיליארד אירו. לעומת זאת, הרווח הנקי לבעלי המניות ירד ל-752 מיליון אירו בלבד, בעיקר בגלל ירידת הערך בניסאן שהשפיעה על השורה התחתונה. עם זאת, בשקלול הפעילות הכוללת – רנו מציגה תוצאות יציבות ואף משופרות ביחס לשנים קודמות.
הדיבידנד – האם ייפגע?
אחת השאלות המרכזיות שעלו בעקבות ההודעה היא האם ההפסד החשבונאי יפגע במדיניות הדיבידנד של רנו. ההנהלה מיהרה להבהיר: לא מדובר בהפסד תזרימי אלא טכני בלבד, ולכן לא צפויה השפעה על חלוקת הרווחים לבעלי המניות.
ואכן, הדירקטוריון המליץ על דיבידנד שנתי של 2.20 אירו למניה – עלייה של 19% לעומת הדיבידנד שחולק בשנה הקודמת. מדובר באיתות ברור על כך שהחברה רואה את עצמה כחזקה פיננסית ומחוייבת להמשיך ולתגמל את המשקיעים, גם נוכח רעשי רקע חשבונאיים.
תגובת השוק – לחץ או הזדמנות?
עם פרסום הדיווח, מניית רנו ירדה במסחר בכ-6%, אך התגובה בשוק ההון הייתה מעורבת. משקיעים סולידיים הביעו דאגה מהתנודתיות בשווי ההון העצמי, בעוד שמשקיעים ארוכי טווח זיהו בכך הזדמנות קנייה. הרי ההפסד אינו תזרימי, והפעילות העסקית של החברה ממשיכה להתרחב.
בנוסף, צופים רבים בשוק טוענים שהשקיפות שהפגינה רנו עשויה דווקא לחזק את אמון המשקיעים בטווח הארוך. שינוי שיטת הדיווח נעשה בהתאם לסטנדרטים החשבונאיים האירופיים החדשים, והוא צפוי לשפר את ההשוואתיות מול יצרניות רכב גלובליות אחרות.
מה צפוי בהמשך?
למרות הרעש סביב ההפסד, רנו נכנסת למחצית השנייה של 2025 כשהיא מחזיקה ביתרות מזומן גבוהות של למעלה מ-7 מיליארד אירו, עם תכנית השקעות ברורה ברכבים חשמליים, שיתופי פעולה אסטרטגיים באסיה והמשך פיתוח מותגי ליבה באירופה.
תחזיות החברה לשנת 2025 כוללות שמירה על רווח תפעולי מעל 7% מההכנסות והזרמת תזרים מזומנים חופשי של לפחות 2 מיליארד אירו. מדובר ביעדים אגרסיביים, אך ברי השגה בהתחשב ביכולת הביצוע שהוצגה בשנה החולפת.
האם מדובר בהכנה למהלך אסטרטגי רחב יותר?
מאחורי הקלעים, יש המפרשים את השינוי החשבונאי כהכנה לקראת שינוי מבני עמוק יותר ביחסים בין רנו לניסאן – אולי אף הפחתת החזקה או פירוק חלקי של הברית ההיסטורית. מאז שיא המתח בין החברות ב-2019, רנו פועלת להקטין את התלות הפיננסית בניסאן ולהגביר את עצמאותה האסטרטגית. המעבר לדיווח מבוסס שווי שוק עשוי לא רק ליישר קו עם רגולציה עדכנית, אלא גם להוות צעד לקראת מימוש עתידי של חלק מהאחזקה. מהלך כזה עשוי לייצר תזרים משמעותי לרנו, שישמש להשקעות ברכב חשמלי, פיתוח תוכנה ומערכות נהיגה אוטונומיות – התחומים בהם נקבעת המובילות של תעשיית הרכב בעשור הקרוב.
להשוואה, בדיקה וניתוח בין בתי ההשקעות
השאירו פרטים ומומחה מטעמינו יחזור אליכם בהקדם
* אין במאמר זה, בחלקו או במלואו, כל הבטחה להשגת תשואות מהשקעות ואין האמור בו מהווה ייעוץ מקצועי לבצע השקעות בתחום כזה או אחר.