הלחץ הפיננסי בניסאן: האם המהלך לשיפור תזרים המזומנים מסכן את עתיד החברה?
siteguru
•
7 דק’ קריאה
•
לפני 16 שעה
יצרנית הרכב היפנית ניסאן פנתה לאחרונה לספקיה בבקשה חריגה שעשויה להעיד על לחצים פיננסיים עמוקים יותר מן הנראה על פני השטח. על פי ארבעה מקורות המעורים בנושא, החברה מבקשת לדחות את מועדי התשלום לספקיה, במהלך שנועד לשפר את הון החוזר שלה ולשחרר מזומנים החיוניים למימון תוכנית המפנה האסטרטגית וההשקעות המסיביות במעבר לרכב חשמלי. מהלך זה, על אף שהוא אינו חסר תקדים בענף הרכב, מעלה שאלות נוקבות לגבי מצבה הפיננסי האמיתי של החברה ומציב אתגרים מורכבים בפני שרשרת האספקה שלה.
פרטי הבקשה והשלכותיה המיידיות
על פי הדיווח, ניסאן ביקשה מהספקים להסכים לשינוי תנאי התשלום מתקופה של 60 יום (“נטו 60”) לתקופה של 90 יום (“נטו 90”). הבקשה מתייחסת לחלקים ורכיבים שיסופקו לחברה בין החודשים אוקטובר 2025 למרץ 2026. במילים אחרות, ניסאן מבקשת להחזיק בכספי הספקים למשך חודש נוסף לפני העברת התשלום. מטרתו המוצהרת של המהלך היא אופטימיזציה של ההון החוזר – מדד המצביע על נזילותה הפיננסית של חברה ועל יעילותה התפעולית. על ידי דחיית התשלומים, ניסאן למעשה מקבלת אשראי נוסף וחסר ריבית מספקיה, ובכך משחררת מזומנים שניתן להפנות להשקעות או לכיסוי הוצאות שוטפות.
עם זאת, למהלך זה עלולות להיות השלכות מרחיקות לכת. עבור ספקים רבים, ובמיוחד הקטנים והבינוניים שבהם, תזרים מזומנים יציב וצפוי הוא עורק החיים של העסק. דחייה של חודש בקבלת תשלומים עלולה להכניס אותם למצוקה תזרימית משלהם, לאלץ אותם ליטול הלוואות יקרות, ובמקרים קיצוניים אף לאיים על יציבותם הפיננסית. מצב זה יוצר סיכון אינהרנטי עבור ניסאן עצמה; ספק שנקלע לקשיים עלול להתקשות לעמוד בלוחות הזמנים או באיכות הייצור, ובכך לשבש את קווי הייצור של יצרנית הרכב כולה.
ההקשר האסטרטגי: תוכנית “The Arc” והמעבר לרכב חשמלי
לא ניתן לנתח את בקשתה של ניסאן במנותק מהאסטרטגיה הכוללת שלה. החברה נמצאת בעיצומה של תוכנית מפנה שאפתנית בשם “The Arc”, שמטרתה לייצב את החברה, לשפר את רווחיותה ולהאיץ את המעבר לרכבים חשמליים. במסגרת התוכנית, ניסאן שואפת להגיע לשולי רווח תפעולי של 6% עד לסוף שנת הכספים שתינעל במרץ 2027. זהו יעד מאתגר, בהתחשב בכך שהתחזית לשנה הנוכחית עומדת על פחות מ-5%.
ההשקעות הנדרשות למימוש תוכנית זו הן אדירות. המעבר לייצור רכב חשמלי דורש פיתוח טכנולוגיות חדשות, הסבת מפעלי ייצור, בניית שרשרת אספקה לסוללות והשקעות עתק במחקר ופיתוח. עלויות אלו מכבידות באופן משמעותי על תזרים המזומנים של כל יצרניות הרכב המסורתיות, וניסאן אינה יוצאת דופן. המהלך לדחיית תשלומים לספקים נתפס, אם כן, ככלי טקטי לניהול לחצי העלויות הללו, המאפשר לחברה לשמור על גמישות פיננסית בתקופה קריטית של שינוי מבני.
ניגודים וסימני שאלה: מאזן חזק מול לחץ תזרימי
אחד ההיבטים המעניינים והמטרידים ביותר בסיפור הוא הניגוד בין המאזן החזק לכאורה של ניסאן לבין המהלך האחרון, המעיד על לחץ תזרימי. נכון לסוף חודש מרץ 2025, בקופתה של ניסאן היו מזומנים ושווי מזומנים בסך של 5.4 טריליון ין (כ-34 מיליארד דולר). על פניו, מדובר ביתרות נזילות מרשימות המציבות את החברה בעמדה פיננסית איתנה. אם כן, מדוע חברה עם קופת מזומנים כה גדולה נזקקת לדחיית תשלומים בהיקפים שעלולים להיראות שוליים ביחס למאזנה?
התשובה טמונה ככל הנראה לא בכמות המזומן הסטטית, אלא בדינמיקה של תזרים המזומנים – קצב שריפת המזומנים. ההשקעות הכבדות בתוכנית “The Arc” והתחרות הגוברת בשוק הרכב, במיוחד מול יצרניות סיניות ויריבתה הגדולה טסלה, יוצרות לחץ מתמיד על קופת החברה. ייתכן שההנהלה צופה הוצאות גבוהות במיוחד בחודשים הקרובים ומעדיפה לבנות “כרית ביטחון” נוספת על חשבון הספקים. מהלך זה, גם אם הוא חוקי ומקובל במידה מסוימת, משדר חוסר ביטחון פיננסי ומסמן כי למרות המאזן החזק, קצב ההוצאות מהווה גורם סיכון משמעותי.
להשוואה, בדיקה וניתוח בין בתי ההשקעות
השאירו פרטים ומומחה מטעמינו יחזור אליכם בהקדם
* אין במאמר זה, בחלקו או במלואו, כל הבטחה להשגת תשואות מהשקעות ואין האמור בו מהווה ייעוץ מקצועי לבצע השקעות בתחום כזה או אחר.