השפעת המכסים על מחירי הרכב בארה”ב: ניתוח המותגים הפגיעים ביותר
siteguru
•
7 דק’ קריאה
•
לפני 20 שעה
מדיניות המכסים האגרסיבית של ארצות הברית, המכוונת לשנות את מאזן הסחר העולמי ולהגן על התעשייה המקומית, צפויה להשפיע באופן דרמטי על מחירי הרכבים הנמכרים בשוק האמריקאי. לפי נתונים של חברת Insurify (מאי 2025) ו-Visual Capitalist, מכסים אלו צפויים להעלות את המחיר הממוצע של רכב חדש בכ-15%. אולם, ההשפעה אינה אחידה: בעוד שחלק מהמותגים צפויים לחוות עליית מחירים חדה, אחרים יושפעו פחות, בהתאם למקור הייצור ורמת התלות בשרשרת האספקה הגלובלית. ניתוח זה יבחן את הפגיעות השונה של מותגי רכב מובילים ויציג את ההשלכות הפוטנציאליות על הצרכנים והשוק.
מכסים כמנגנון להעלאת מחירים: כיצד זה עובד?
מכסים הם למעשה מסים המוטלים על מוצרים מיובאים. מטרתם העיקרית היא לייקר סחורות המגיעות ממדינות מסוימות, ובכך להפוך מוצרים מקומיים לאטרקטיביים יותר מבחינה תחרותית, או ללחוץ על מדינות אחרות לשנות את מדיניות הסחר שלהן. כאשר מוטלים מכסים על רכבים או על חלקים לרכבים המיובאים לארה”ב, עלות הייצור או הייבוא של כלי הרכב עולה. עלויות אלו מגולגלות בדרך כלל לצרכן הסופי, מה שמתבטא במחירים גבוהים יותר של רכבים חדשים.
הנתון הממוצע של עלייה של 15% במחיר רכב חדש מדגיש את ההשפעה הרוחבית של המכסים. עם זאת, המפתח להבנת השונות בין המותגים טמון בשאלה היכן מיוצרים הרכבים ורכיביהם. חברות המייצרות חלק משמעותי מדגמיהן או מרכיביהן בסין, או במדינות אחרות המושפעות ממכסים גבוהים, צפויות לספוג את הפגיעה הגדולה ביותר.
מותגים בעלי פגיעות גבוהה: בואיק, יונדאי וקיה בראש
הנתונים מציגים באופן ברור אילו מותגים חשופים במיוחד לעליות מחירים:
בואיק (Buick): עם עלייה צפויה של 22%, בואיק עומדת בראש רשימת המותגים הפגיעים ביותר. הסיבה המרכזית לכך היא ש”רבים מדגמי בואיק מיוצרים בסין”, מה שהופך אותם לפגיעים במיוחד למכסים המוטלים על יבוא מסין.
יונדאי (Hyundai) וקיה (Kia): שתי היצרניות הדרום קוריאניות צפויות לחוות עליות מחירים משמעותיות של 22% ו-21% בהתאמה. למרות שיש להן מפעלי ייצור בארה”ב, נראה שתלותן בייבוא חלקים או דגמים ממדינות המושפעות ממכסים גורמת לפגיעות זו.
ב.מ.וו (BMW): היצרנית הגרמנית צפויה לראות עלייה של 19% במחיריה. למרות שחלק מייצור ב.מ.וו עבור השוק האמריקאי מתבצע בארה”ב, נראה שדגמים מסוימים או שרשרת האספקה הגלובלית של החברה חשופים למכסים.
מאזדה (Mazda) ולקסוס (Lexus): שתי היצרניות היפניות צפויות לחוות עלייה של 19% ו-17% בהתאמה, מה שמצביע על תלות בייבוא דגמים או רכיבים ממקורות המושפעים ממכסים.
סובארו (Subaru): יצרנית נוספת מיפן, עם עלייה צפויה של 16%.
שברולט (Chevrolet) וניסאן (Nissan): שתיהן צפויות לעלות ב-15% וב-14% בהתאמה. למרות ששברולט היא מותג אמריקאי, חשיפה לשרשרת אספקה גלובלית ורכיבים מיובאים עלולה להשפיע גם עליה.
פולקסווגן (Volkswagen) וטויוטה (Toyota): שתי ענקיות הרכב, הגרמנית והיפנית, צפויות לחוות עלייה של 14% במחירים.
פורד (Ford) וGMC: שתי יצרניות הרכב האמריקאיות צפויות לעלות ב-13% וב-12% בהתאמה. על אף היותן מותגים מקומיים, גם הן תלויות במידה מסוימת ברכיבים מיובאים.
מותגים בעלי פגיעות נמוכה: הונדה, ג’יפ וטסלה
לעומת המותגים שנפגעים קשה, ישנן חברות שיצליחו למתן את עליית המחירים:
הונדה (Honda): היצרנית היפנית צפויה לעלות ב-8%, פחות משמעותית ממאזדה, לקסוס וסובארו, מה שיכול להצביע על אחוז גבוה יותר של ייצור מקומי בארה”ב או שרשרת אספקה פחות חשופה למכסים.
ג’יפ (Jeep): מותג אמריקאי נוסף, עם עלייה צפויה של 6%, מה שמצביע על ייצור מקומי משמעותי.
טסלה (Tesla): בולטת כמותג עם העלייה הנמוכה ביותר, 3% בלבד. ההסבר לכך הוא ש”רוב הרכבים של טסלה הנמכרים בארה”ב מיוצרים במדינה, כאשר רוב הרכיבים מקורם בצפון אמריקה”. תלות נמוכה זו בייבוא מרכיבים ממדינות עליהן מוטלים מכסים, מעניקה לטסלה יתרון תחרותי במחיר הסופי לצרכן בוק האמריקאי תחת מדיניות מכסים.
להשוואה, בדיקה וניתוח בין בתי ההשקעות
השאירו פרטים ומומחה מטעמינו יחזור אליכם בהקדם
* אין במאמר זה, בחלקו או במלואו, כל הבטחה להשגת תשואות מהשקעות ואין האמור בו מהווה ייעוץ מקצועי לבצע השקעות בתחום כזה או אחר.