בשנים האחרונות מתהווה במפרץ הפרסי מהפכה שקטה אך עוצמתית: שוק הרכב החשמלי בסעודיה מתחיל להתעורר, ומגלה עניין הולך וגובר מצד יצרניות רכב עולמיות. שתי השחקניות המובילות כיום בזירה הזו – Tesla האמריקנית ו־BYD הסינית – ניצבות כעת בקו הזינוק בקרב על ליבה של ממלכה שהייתה עד לא מזמן מזוהה כמעט בלעדית עם דלק פוסילי.
בין אם מדובר במהלך של ריבוי אולמות תצוגה, חדירה אגרסיבית במחירים נוחים או השקת דגמים יוקרתיים – שתי הענקיות הללו פועלות לפי מודלים עסקיים שונים לחלוטין, אך חולקות מטרה אחת ברורה: להפוך את סעודיה למוקד רווחיות חדש בשוק הרכב העולמי.
Vision 2030 משנה את כללי המשחק
בבסיס השינוי עומדת תכנית הדגל של הממלכה – Vision 2030, שאפתנות ממשלתית שמטרתה לגוון את הכלכלה ולהפחית את התלות בנפט. אחד היעדים המרכזיים הוא הפחתת פליטות מזהמים דרך אימוץ טכנולוגיות ירוקות – ובראשן רכבים חשמליים (EVs). תמריצים ממשלתיים, השקעה בתשתיות טעינה ופתיחת השוק ליזמים זרים – כל אלו שינו את סביבת הפעולה והפכו את סעודיה לאחת מזירות ההתפתחות המרתקות בעולם עבור שחקניות בינלאומיות.
נכון ל-2025, רכבים חשמליים מהווים פחות מ-2% מהיקף המכירות במדינה, אך שיעור זה צפוי לעלות משמעותית בעשור הקרוב – ובמיוחד אם החברות המובילות יצליחו לעמוד באתגרים המקומיים.
BYD תוקפת חזיתית – עם פריסה רחבה ותמחור אגרסיבי
לאחרונה הכריזה BYD כי היא מתכננת למכור למעלה מ־5,000 רכבים חשמליים בסעודיה כבר השנה, ולפתוח שבעה אולמות תצוגה חדשים עד סוף 2026. מדובר במהלך רחב היקף שמכוון לא רק להגדיל מכירות, אלא בעיקר לבנות תודעה מותגית בקרב הצרכנים המקומיים.
היתרון המרכזי של BYD טמון בשרשרת האספקה האנכית שלה – החברה מייצרת בעצמה סוללות, שלדות, מערכות הנעה ואפילו שבבים, מה שמאפשר לה לשלוט בעלויות ולשמר רווחיות גם ברמות תמחור נגישות. בכך היא פונה לקהלים רחבים יותר מאשר טסלה – כולל מעמד בינוני־גבוה שמחפש פתרון חשמלי נגיש אך מתקדם טכנולוגית.
טסלה בונה פרסטיז’ה – אבל נדרשת להתאים עצמה לשוק חדש
מנגד, Tesla פועלת לפי מודל של פרימיום-חדשנות: ריכוז ההפצה בנקודות ספורות, חוויית קנייה מקוונת והדגשת יכולות טכנולוגיות פורצות דרך. טסלה ממתגת את עצמה כמותג על שמוביל את המהפכה החשמלית, אך בסביבה המקומית – שבה חלק מהלקוחות עדיין מעריכים רכישה פרונטלית וקשר עם סוכנים – מודל זה עלול להוות מגבלה.
בפועל, שתי החברות מציגות אסטרטגיות הפוכות כמעט לחלוטין: בעוד BYD “שואבת” את השוק מלמטה באמצעות נפח ותמחור, טסלה “דוחפת” אותו מלמעלה באמצעות תדמית. האיזון ביניהן צפוי לקבוע כיצד ייראה השוק בעוד חמש שנים.
להשוואה, בדיקה וניתוח בין בתי ההשקעות
השאירו פרטים ומומחה מטעמינו יחזור אליכם בהקדם
* אין במאמר זה, בחלקו או במלואו, כל הבטחה להשגת תשואות מהשקעות ואין האמור בו מהווה ייעוץ מקצועי לבצע השקעות בתחום כזה או אחר.