נטפליקס חיסלה את ה־DVD – והפכה למכונת הכנסות: כך החדשנות שינתה את כללי המשחק
siteguru
•
6 דק’ קריאה
•
לפני 9 שעה
מה שהתחיל כתיבת מכתבים עם דיסקים הפך לאימפריית תוכן גלובלית. סיפור הצמיחה של נטפליקס הוא לא רק על וידאו – אלא על אומץ, אסטרטגיה והבנה עמוקה של מגמות צרכניות. הנתונים שמגולמים בגרף שפורסם לאחרונה ממחישים עד כמה החברה הצליחה לייצר שיבוש עסקי עמוק ולצמוח מתוך ההרס של המודל הישן.
הכנסות הסטרימינג טסו למעלה – וה־DVD נעלם מהמפה
ב־2012, רוב האנשים עוד המתינו לדיסקים בתיבת הדואר. עשר שנים קדימה – נטפליקס רושמת הכנסות של 41.7 מיליארד דולר מסטרימינג בלבד, זינוק פנומנלי של 1586%, עם שיעור צמיחה שנתי מרשים של 25.3%.
זה לא היה שינוי מקרי – זה היה מהלך אסטרטגי מחושב. החברה הבינה שהעתיד לא עובר בקופסת הפלסטיק, אלא בפיקסלים, בענן ובממשקים דיגיטליים. כל דולר שהוזרם לפיתוח הפלטפורמה ולרכישת תכנים מקוריים, היה בגדר השקעה בצרכן העתידי.
מה שקרה לדיסקים זה בדיוק מה שיקרה לכל עסק שלא מוכן להתחדש
בזמן שתחום הסטרימינג המריא, שירות משלוח ה-DVD התרסק. ההכנסות ממנו צנחו מ־1.1 מיליארד דולר ל־0.1 בלבד תוך עשור – ירידה של יותר מ־92%.
המסר ברור: מי שלא מתחדש – נכחד. נטפליקס הבינה שכדי לשרוד, עליה לחסל בעצמה את המודל שבנה אותה. במקום להיתלות בעבר, היא בחרה לכתוב את העתיד.
חדשנות זה לא רק טכנולוגיה – זו אסטרטגיה שמכתיבה את גורל החברה
אחד מהלקחים המרכזיים ממקרה נטפליקס הוא שהשינוי לא התרחש רק ברמת המוצר. הוא חלחל לכל שכבות הארגון: מ־R&D ועד שירות לקוחות, מהנהלה בכירה ועד מחלקת השיווק.
תחת הנהגתו של ריד הייסטינגס, נטפליקס לא רק הגיבה לשוק – היא יצרה שוק חדש. האלגוריתמים שפיתחה, האופן שבו השקיעה בתוכן מקורי כמו The Crown ו-Stranger Things, והיכולת להרחיב את הפעילות למדינות שאינן דוברות אנגלית, הפכו אותה לשם נרדף ל”מהפכת הצפייה”.
המהלך הבא של נטפליקס: לאן ממשיכים מכאן?
בזמן שהתחרות גוברת מצד דיסני, אמזון ויוטיוב, נטפליקס לא עוצרת. היא כבר החלה לשלב פרסום כחלק ממודל המנויים שלה, חודרת לתחום המשחקים האינטראקטיביים, ומגבירה את השימוש בבינה מלאכותית לניתוח התנהגות צרכנית.
השאלה הגדולה היא האם תוכל להמשיך להוביל כשהשוק כולו משתנה סביבה. אבל אם יש דבר אחד שההיסטוריה של נטפליקס מלמדת, זה שהיא לא רק מגיבה לשינויים – היא מקדימה אותם.
תעשיית הבידור כולה השתנתה בעקבות המהלך של נטפליקס
המהלך של נטפליקס לא רק שינה את החברה עצמה – הוא אילץ את כל תעשיית הבידור להתאים את עצמה למציאות החדשה. אולפנים מסורתיים שהסתמכו על מודלים של הפצה לבתי קולנוע או מכירת זכויות לשידור טלוויזיוני נאלצו להקים פלטפורמות סטרימינג משל עצמם. דיסני, פרמאונט, ו־NBC יצרו שירותים כמו Disney+, Peacock ו־Paramount+, אך המהלך נעשה רק לאחר שנטפליקס כבר ביססה את ההובלה. החדשנות הפכה לדרישת סף בתעשייה, ויצרה תחרות אגרסיבית על תשומת הלב של הצופה.
להשוואה, בדיקה וניתוח בין בתי ההשקעות
השאירו פרטים ומומחה מטעמינו יחזור אליכם בהקדם
* אין במאמר זה, בחלקו או במלואו, כל הבטחה להשגת תשואות מהשקעות ואין האמור בו מהווה ייעוץ מקצועי לבצע השקעות בתחום כזה או אחר.